Peli on taidemuoto
Ernest Adamsin viuhtoi kokemustaan ja näkemystään täydelle luentosalille. |
Pelitaiteella, kuten taiteella yleensäkin, voi herättää ihmisiä ymmärtämään, käsittelemään ja keskustelemaan erinäisistä ilmiöistä. Ernestin mukaan erityinen haaste olisi viihdyttävä ja mielenkiintoinen peli, joka samalla ohjaisi ymmärtämään ja tiedostamaan erinäisiä järjestelmiä meidän todellisuudessa, vaikkapa maailmantalouden lainalaisuuksia, maailmanpolitiikkaa, tai terveydenhoitojärjestelmää. Sillä peli, jossa pitää tehdä vaikeita päätöksiä, se vasta haastaa miettimään ja punnitsemaan eli käyttämään omia aivoja ja omaa päättelykykyä. On pakko olla utelias, kurkistaa asioiden taakse ja pyrkiä ymmärtämään, miten ne toimivat.
Kaikki tämä ja paljon muuta kuultiin Ernest Adamsin suusta Rovaniemen ammattikorkeakoulun katon alla torstaina 8.5. Game Design Fundamentals -työpajassa. Ernestin omilla sivuilla myös kuvaus työpajan sisällöstä. Kuvia työpajasta. Alkavan viikon tiistaina 14.5. tuhina jatkuu Peliseminaarin muodossa Borealis auditoriossa, sinne siis!
Tiesitkö, että Rovaniemellä on varsin aktiivinen pelikehitysyhteisö? Mikäli pelikehitys kiinnostaa, niin lähdehän mukaan pelilabran aktiiviseen pelikehitysjoukkioon! Petri Hannula Rovaniemen ammattikorkeakoulusta on koko pöhinän moottori, ja onkin onnistunut innokkaalla, aktiivisella otteellaan agitoimaan ympärilleen koko joukon aktiivisia henkilöitä. Onpahan eräs Tikkanen palkattu yliopistolle audiovisuaalisen mediakulttuurin osastolle tekemään pohjatyötä siitä, kuinka Rovaniemelle voisi järjestää pelikehityksen koulutusohjelman yhteistyössä Lapin yliopiston ja Rovaniemen ammattikorkeakoulun kesken.
Peleistä puhutaan paljon, ja syystäkin: esimerkiksi Kanadassa peliteollisuuden tuotot jyräävät jo kaikki muut viihteen alat. Lainaten edelleen Le Monde Diplomatiquea, tällä erää sellaisen artikkelin turvin, jonka jokainen tallaaja pääsee ilmatteeksi lukemaan: etenkin mobiilipelit ovat tehneet videopeleistä koko kansan tuotteen, jopa siten että linkatun kirjoituksen kirjoittaja vetää keskusteluun Adornon käsitteen kulttuuriteollisuudesta koskemaan pelejä. On muistettava, että mobiilipelin ja varsinaisen konsoli- tai tietokonepelin välillä on toistaiseksi suuria eroja. Mutta kuitenkin, pelikehittämisen logiikka ja ajattelumallit pätevät kummassakin muodossa, ja etenkin aloittelijan on helppo ryhtyä tekemään mobiilialustalle, sillä jakelukanava on periaatteessa kauppapaikan (esim. applen app store) ehdot huomoiden avoin ja vapaa kaikille. Toisin kuin konsoli- tai tietokonepelimaailmassa, jossa jakelu- ja markkinointikanavat eivät ole itsestäänselvyys, kun pitäisi kauppaketjujen ym kanssa keskustella. Tästä toisaalta poikkeus on pelijakelualusta Steam.
Ja kaksi asiaa vielä, mitä Ernestiltä opin ja jotka haluan jakaa muun maailman kanssa. Ensinnäkin: tietokonepelien maailmaan tarvitaan lisää vahvoja naisia pelihahmojen muodossa, ja Ernestillä on sotasuunnitelma ja filosofia kunnossa tämän asian osalta. Toiseksi, Ernest kertoo Thomas Pikettystä, joka on räväyttänyt vastikään yli 700 sivun tieteellisellä julkaisulla jossa todistaa historialliseen aineistoon nojaten, että kapitalismi järjestelmänä ei kasvata kokonaisuudessaan kansan hyvinvointia vaikka kuinka annettaisiin markkinoiden toimia vapaasti (kuuluisa "trickle down"-effect). Pääoma kasvattaa arvoaan nopeampaan tahtiin kuin kansantalous ja varallisuus kertyy rikkaimman 1% huostaan ja tuloerot kasvavat. Guardianin kirjoitus aiheesta. Ja mikäli olet kiinnostunut, suosittelen Paul Krugmanin pitkää ja kattavaa purkua kirjan sisällöistä. Kirjasto hoi, ostetaanko tää kirja?
Erään ryhmän luonnos missikisapelistä. |
Kiitos hankintaesityksestä, kirja on nyt tulossa kirjaston kokoelmiin yliopistolle. Hankintaesitys kannattaa tehdä suoraan kirjastolle, niin hankittavan kirjan saa varmasti itselle ensimmäisenä lainaan. Hankintaesityslomake löytyy täältä: http://kirjasto.luc.fi/?deptid=21394
VastaaPoistaJes, mahtavaa. Katsotaanpa kuinka monta lomaketta mahtuu hankintaesityslomakelaatikkoon.
VastaaPoista