Tyhjän ravintolan kammo
Kaikki varmaan muistavat ala-asteelta huudahduksen "toi matkii". Joissain
tapauksissa matkimista tai jäljittelyä voisi kai pitää myös kohteliaisuutena,
mutta kaikki pitäisivät kai outona, jos työkaveri kehuisi ensin paitaasi ja
ilmeistyisi sitten seuraavana päivänä täsmälleen sama vaatekappale päällään
töihin. Kiinassa, kuten arvata saattaa, asiat ovat kuitenkin päälaellaan.
Viime kuussa työkaverini kehui töissä paitaani. Hän halusi tietää tarkan
ostospaikan ja hinnan, sillä hän aikoi hankkia täysin samanlaisen paidan myös
itselleen. Ikävä kyllä paitani oli hankittu Suomesta, joten emme onnistuneet
näyttämään seuraavalla viikolla Pilliltä ja Pullalta. Muitakin mukavia
esimerkkejä löytyy.
Kaupassa suurin osa kiinalaisista pitää täysin hyväksyttävänä tutkia
lähietäisyydeltä ostoskorisi sisällön. Kannattaa siis piilottaa kaikki
lihottavat herkut ja muut epäilyttävät ja nolot (pois se minusta) tuotteet
niiden omenoiden ja vihannesten alle. Yhtäkkiä saatat myös huomata, että
vieressäsi seisova kiinalainen alkaa valitsemaan täysin samoja tuotteita omaan
koriinsa. Shampoo-ostoksilla tuntee välillä olevansa mielipidevaikuttaja, sillä
kun valitset täysin sokkona shampoon hyllystä, huomaat vieressä olevan
kiinalaisen hylkäävän oman ostoksensa ja nappaavan itselleen saman purkin kuin
sinulla.
Työkaverini eivät puolestaan menisi suurin surminkaan tyhjään ravintolaan. Jos
ravintola ei ole täynnä, siinä täytyy olla jotain vikaa. Kaupassakin myyjät
kauppaavat esim. kenkiä lauseella "mai de ren" mikä voitaisiin vapaasti
suomentaa: muutkin ovat ostaneet saman. Turha siis yrittää myydä kiinalaisille
jotain uutta tuotetta ellet saa heitä vakuuttuneeksi siitä, että miljoonat
muutkin ihmiset ovat ostaneet täsmälleen saman tuotteen. Matkakohdetta ei siis
välttämättä kannata myydä kiinalaisille uniikkina, vaan ennemminkin laittaa
painoa sille, että kohteessa on käynyt jo ainakin puoli Kiinaa.
Miljardi kiinalaista ei nähtävästi voi olla väärässä. Tai vaikka olisikin, niin
ainakaan et erehdy yksin.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.