Taidekirjasto-gate
Tulevaisuudessa tärkeimpiä työelämätaitoja tulee yksioikoisen muistamisen sijaan olemaan kyky kriittiseen tiedonhankintaan ja valmiudet elinikäiseen oppimiseen. Kirjasto on paikka, jossa etsijä ja tieto kohtaavat, ja jossa on mahdollisuus saada tiedonhakuun apua ja oppia osaavalta henkilökunnalta. Juuri kirjaston tarjoama ihmiskontakti tiedonhaun ammattilaisen kanssa on korvaamaton apu tieteellisten tutkielmien teossa.
Alkusyksystä taiteiden opiskelijoiden korviin kantautui
tieto yliopiston taidekirjaston supistamisesta. Luonnollinen reaktio oli
huolestua asiasta – mitä käy kirjoille ja kirjaston palveluille? Tuntui että
päätös oli nuijittu ilman, että kirjaston käyttäjiä oli kuultu, eikä tietoa
asiasta ollut juuri saatavilla. Luonnollisesti opiskelijat ryhtyivät toimiin ja mm. keräsivät adressin,
pistivät pystyyn some-kampanjan ja järjestivät keskustelutilaisuuden, kirjoittivat mielipidekirjoituksia ja
rynnistivät joukolla rehtorin aamukahveille.
Kyse tässä kaikessa ei ollut siitä,
etteivätkö taiteiden tiedekunnan opiskelijat jaksaisi kävellä F-siiven lasikaton
alta pääkirjastoon hakemaan tenttikirjojaan (Pöykkölän
kampukselta, jossa taiteiden tiedekunnan opiskelijat kuvataidekasvatuksen
opiskelijoita lukuun ottamatta tällä hetkellä majailevat, on Rotkon taidekirjastolle
matkaa noin viisi kilometriä.)
Tulevaisuuteen katsovina ja innovatiivisina muotoiluopiskelijoina emme myöskään
halua kirjaston jämähtävän vanhoihin toimintamuotoihinsa, eikä meillä ole
mitään uudenlaisia oppimisympäristöjä vastaan. Haluamme, että yliopistomme on
mahdollisimman hyvä paikka opiskella.
Yksinkertaisesti oleimme huolissamme kirjaston palveluiden tason
säilymisestä ja yliopiston pääkirjaston nykyisten tilojen riittävyydestä. Taidealoilla
kuvalliset aineistot ovat tärkeitä, ja ne ovat useammin fyysisinä kirjoina kuin
sähköisinä materiaaleina. Opintojen sutjakkaan etenemisen kannalta on tärkeää,
että yliopiston kirjasto pystyy tarjoamaan riittävät puitteet tiedon
hankkimiselle.
Taidekirjastoiltamassa 29.10. käydyn keskustelun perusteella
ymmärrän tämänhetkisen tilanteen olevan sellainen, että suurin osa
taidekirjaston aineistoista siirtyisi muutossa yliopiston pääkirjaston tiloihin
ja pieni osa jäisi suppeaksi käsikirjastoksi F-siiven puolelle. Kirjat aiotaan saada
mahtumaan hyllyihin eikä piiloon varastoihin - käytännössä kirjaston palvelut
siis säilyisivät ennallaan ja vaihtaisivat vain paikkaa, mikä kuulostaa aivan kohtuulliselta. Tilalle taidekirjaston tiloihin
tulisi ainakin uudistettu SINCO-labra sekä monitoimi/ryhmätyöskentelytiloja, joita
opiskelijat alkavat palvelumuotoilun kurssilla suunnittelemaan.
Jos olen jotain suunnittelun perusteiden kursseilla oppinut,
niin sen, että jokaisessa suunnitteluprosessissa on onnistumisen kannalta
elintärkeää kuulla käyttäjiä ja asiakkaita. Tämä pätee myös yliopiston kirjastopalveluiden
ja tilojen suunnitteluun. Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan - on mahtavaa että opiskelijat
pääsevät mukaan suunnittelemaan F-siiven tilojen käyttöä. Kiinnostavaa nähdä millaisia uusia oppimisympäristöjä tiloihin kehittyy ja millaisia mahdollisuuksia ne oppimiselle luovat!
Keskustelun myötä taidekirjaston tilanne tuntuu paljon
selkeämmältä ja perustelut päätökselle kohtuullisen järkeviltä – alkusyksystä tuntuma
oli vähän toisenlainen. Läpinäkyvämmällä ja selkeämmällä tiedotuksella koko
taidekirjasto-gatelta olisi todennäköisesti vältytty. Tällä hetkellä olenkin
eniten huolissani siitä, miten opiskelijoiden mielipide näkyy yliopiston
päätöksentekoprosesseissa, ja miten tieto päätöksistä kulkee eri tahojen
välillä. Läpinäkyvyys on seuraavan Arctic Design Weekin teema – miten se näkyy tiede-
ja taideyliopistossamme muuten kuin F-siiven lasikatossa?
Taidekirjaston tilannetta voi seurata FB:ssa Oodi Taidekirjastolle! -sivulla. Postauksen kuvat ovat opiskelijoiden kuvioimasta F-siiven rakennustyömaan graffitiaidasta.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.