Miksi sinä opiskelet?

Opiskelu-urani aikana olen jo pariin otteeseen joutunut kysymään itseltäni, miksi oikeastaan opiskelen täällä juuri tätä alaa. Tällaiset tilanteet liittyvät yleensä motivaation puutteeseen, deadlinet paukkuvat ja tenttikirjat kasautuvat. Tuttua huttua. Mutta, mie opiskelen Lapin Yliopistossa, koska...

-Vanha koulun keittäjätäti sanoi että opiskele sie tyär, ettet vaan joudu tekemään jotain kurjia hommia henkes pitimiksi. Kyllä kiitos, haluaisin mielelläni myös nauttia työstäni.

-Ei vois vähempää kiinnostaa työllistyminen. Haluan opiskella juuri sitä, mikä minulla kiinnostaa! Siksipä sosiologia ja filosofia. Toinen sivuaine on vielä hakusessa, ympäristöopinnot, kulttuurihistoria, pedagogiset vai kenties politiikkatieteet? Mie olen humanisti!

-Haluan käyttää päätäni ja toteuttaa itseäni. Mulla on hirveästi ajatuksia ja mielipiteitä, ja esimerkiksi filosofian luennot ovat mitä parhainta ympäristöä pohtia niitä ja kyseenalaistaa käsityksiä.

-En ole löytänyt mitään alaa ammattikouluista tai ammattikorkeista, joka kiinnostaisi pätkääkään. Olen siis tuleva köyhä maisteri, enkä yhtään pidä sitä huonona vaihtoehtona!

-Yliopistolla saan näyttää juuri siltä kuin haluan. Jossain muualla se voisi olla hankalaa, mutta hei. Akateemisessa maailmassa on sijaa vaikka minkälaiselle otukselle.

Ainahan tämä ei maistu yhtä hyvältä, se on ihan selvää. Nyt mulla loppuu luennot maaliskuussa, kandi alkaa olla loppusuoralla ja sitä rataa. Ei hätää, filosofian proseminaari odottaa ja valtaisa vuori kirjoja haluaa tentittäviksi. Ei kai tässä auta muu kuin selättää ne. Ensi vuonna ollaan taas vuoden lähempänä sitä kuuluisaa valmistumista.

Ps. Niinpä niin, vuoden lähempänä ja tässä vaiheessa olen jo tehnyt melkein kaikki sosiologian kurssit! Iik!

Kommentit

Suositut tekstit