Palvelumuotoilijaksi?
Saadessani viime kesänä tiedon opiskelijaksi hyväksymisestä
teollisen muotoilun koulutusohjelmaan, heräsi salainen haaveeni
huonekalumuotoilijan urasta henkiin. Olisihan se ihanaa suunnitella paitsi kauniita
myös käytännöllisiä huonekaluja. Käydessäni syyskuussa ensimmäiset keskustelut
opettajatuutorini kanssa, koki haaveeni kuitenkin kolauksen. Keskustelimme
aiemmasta sosiaalialan tutkinnostani ja sen myötä kerryttämästäni
työkokemuksesta. Mikäli päätyisin tuotemuotoilijaksi (etenkin huonekalujen pariin)
ei aiemmalla tietotaidollani olisi kovinkaan paljon arvoa. Lapin yliopistolla
ei myöskään ole tarjota erityisen vahvaa osaamista huonekalumuotoiluun, joten
ainoa vaihtoehtoni olisi lähteä mahdollisimman pitkäksi ajaksi vaihtoon
johonkin huonekalumuotoilun huippuylipistoon. Koska edellisen tutkintoni aikana
vietin viisi kuukautta vaihto-opiskelijana Etelä-Afrikassa, ei ajatus uudesta
opiskelijavaihdosta juurikaan houkuttanut.
Mietinkin pitkään omaa työhistoriaani ja sitä, mitä oikeasti
haluan tulevaisuudessa tehdä. Vaikka sosionomin työ ei se oma juttuni
ollutkaan, olen erittäin kiitollinen sen tuomista kokemuksista. Jo nyt huomaan sosiaalialan
ammattitaitoni antavan sellaista osaamista, mitä kanssaopiskelijoillani ei ole.
Ja se on se, mikä erottaa minut tulevaisuudessakin muista työnhakijoista. Opettajan
suosituksesta päädyinkin palvelumuotoilun johdantokurssille ja se olikin sitten
menoa. Kuuntelin haltioituneena esimerkkejä brändeistä, yrityskuvan hallinnasta sekä muotoiluajattelusta ja mielessäni pyöri vain yksi ajatus: se minun juttuni
on viimein löytynyt.
No mitä ihmettä se palvelumuotoilu sitten on? Lyhyesti, palvelumuotoilu
on palveluiden systemaattista kehittämistä muotoilun menetelmin. Sen tarkoitus
on tuoda asiakkaan elämään kokemuksia ja tehdä palveluprosessista
mahdollisimman miellyttävä ja käyttäjäystävällinen. Koska palvelumuotoilun
keskiössä on aina asiakas, on palvelumuotoilijan tärkeää ymmärtää ihmisiä ja
heidän käyttäytymistään. Ja juuri niissä piileekin minun vahvuuteni.
//
I’m very
excited about service design and my previous social counselor degree supports
it well. But what is service design? Briefly, service design is improving
services with design methods. Its aim is to focus on customer experience and
create services that are user-friendly and desirable. Because service design is
human-centered, it is essential for service designer to understand people and
their behavior. And those are exactly my expertise.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.