Sukupuolittunut Suomi
Lukuohje: Nosta mielensä pahoittamiseen tarkoitetut lasit pois
silmiltäsi ennen lukemista.
Viime viikolla Suomessa hieman kuohahti, kun media
uutisoi suunnitelmista edistää tasa-arvoa peruskouluissamme. Uutinen oli joillekin
niin pöyristyttävä, että itse ulkoministerikin otti moiseen ”humpuukiin” kantaa
plokissaan. Jos joltakin pääsi tämä kohu lipsahtamaan ohi, niin
kysehän oli opetushallituksen julkaisemasta esi- ja perusopetuksen
tasa-arvosuunnitelmien laatimiseen tehdystä oppaasta ”Tasa-arvotyö on taitolaji”.
Media valitettavasti taivutti otsikkonsa taattuun
klikkimagneettimuotoon: ”Opetushallitus: Pojat eivät ole poikia ja tytöt tyttöjä - ensi vuonna kouluissa saa puhutella vain nimillä”. Tadaa, kohu oli
valmis. Yksi ja toinenkin vanhempi olivat sosiaalisen median kommenttikentissä
kauhusta kankeana, kun tasa-arvo-oppaassa kannustetaan puhuttelemaan lapsia
heidän nimillään, ei sukupuolillaan. Toivon todella someraivon johtuneen
väärinymmärryksestä.
Opetushallituksen tasa-arvo-oppaassa ei kielletä kenenkään
sukupuolta. Päinvastoin siellä kannustetaan lisäämään tietoisuutta sukupuolen
moninaisuudesta. Kaikki lapset eivät mahdu tytön ja pojan kategorioihin. Yhtäkään
lasta kuitenkaan tuskin haittaa, että myös muunlaisen sukupuoli-identiteetin omaavilla
lapsilla olisi hyvä olla koulussa. Tasa-arvosuunnitelmien tarkoituksena on
helpottaa jokaisen lapsen ja nuoren koulutietä. Mikä olisikaan maailmassa
parempi paikka tasa-arvon edistämiselle ja sukupuolitietoisuuden
kasvattamiselle kuin peruskoulu, jossa lasten asenteet sukupuoleen,
seksuaalisuuteen ja tasa-arvoon pitkälti vakiintuvat.
Vaikka Suomi tunnetaan kansainvälisesti tasa-arvostaan, se
ei missään nimessä tarkoita, että tasa-arvo olisi valmis ja voisimme
tuudittautua täydellisyyteen. Suomi on todella sukupuolittunut maa.
Kulttuurissamme on syvään juurtuneita sukupuolittuneita käytäntöjä, joiden
kautta jo lapset oppivat sukupuolikäsityksistä ja -rooleista. Pelkästään jo liikuntavarusteissa
tytöt ja pojat jaetaan eri ryhmiin; tytöille on kaunoluistimet ja pojille
hokkarit, tytöille on pinkit harjoitteluluistimet, pojille siniset. Omana
yläasteaikanani tytöt ja pojat jaettiin jopa erillisiin liikuntaryhmiin. Peruskouluissa suhtautuminen tiettyihin oppiaineisiin,
sekä kokemukset omasta osaamisesta ovat myös sukupuolittuneita. Tämä jatkuu
osaltaan aina työelämään saakka ja työelämässä sukupuolen mukainen segregaatio
onkin Suomessa yleistä.
”Ihmisen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti ovat moninaisia. Ne määrittyvät biologian lisäksi sosialisaatiossa ja oppimisessa.” - Tasa-arvotyö on taitolaji
Sukupuolitietoisuus ja sen edistäminen ovat keskeisessä
asemassa tasa-arvoisemman Suomen rakentamisessa. Ei ole yksiselitteisesti vain kahta sukupuolta.
Ei ole vain tyttöjä ja poikia, naisia ja miehiä. Minusta olisi hienoa, jos
jonain päivänä olisimme toinen toisellemme ennen kaikkea ihmisiä. Olisi hienoa
nähdä se päivä, kun sukupuoli ei enää määrittäisi onko luistimiemme kärjissä
piikit vai ei. Ihmiset voisivat sitten yhdessä pelata liikuntatunneilla
ihmisten lajeja.
Paasaukseni olkoon tältä erää tässä.
Ihanaa viikkoa tasavertaisesti jokaiselle ihmiselle!
-Mirka
//
Gendered Finland
Last week Finland’s
National Board of Education published a guidebook for promoting equality in comprehensive
schools. Newspapers wrote about it with headlines such as “boys are no longer
boys and girls are no longer girls”. Headlines like this one were quickly misunderstood
and a scandal was ready. Social media was full of comments from angry parents
and people were fighting whether there are two genders or more and is it okay
to teach children about different genders and gender identities.
The guidebook
is not actually denying teachers from calling boys as boys and girls as girls. The
point was, that teachers should not categorize children into genders. They
should rather call children with their names. This is also only one suggested way
to promote equality of genders in schools according to the guidebook. So most
of the rage in social media comments derived from misunderstanding, I hope.
From my
point of view, it is highly important to promote equality in every way
possible. Finland is internationally known from its good state of equality, but
it is important to understand that equality is a process and it is everything
but ready. Schools are probably one of the best places possible to promote
equality. Finland is still highly gendered and children learn early about
gendered customs such as gender roles.
“Masculine and feminine roles are not biologically fixed but socially constructed." - Judith Butler
I genuinely
wish that I will be able to see a day when we are not defined by our gender. The day when boys, girls and all other genders
can play together without predetermined roles.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.