Sukupuolittunut Suomi

Lukuohje: Nosta mielensä pahoittamiseen tarkoitetut lasit pois silmiltäsi ennen lukemista.

Viime viikolla Suomessa hieman kuohahti, kun media uutisoi suunnitelmista edistää tasa-arvoa peruskouluissamme. Uutinen oli joillekin niin pöyristyttävä, että itse ulkoministerikin otti moiseen ”humpuukiin” kantaa plokissaan. Jos joltakin pääsi tämä kohu lipsahtamaan ohi, niin kysehän oli opetushallituksen julkaisemasta esi- ja perusopetuksen tasa-arvosuunnitelmien laatimiseen tehdystä oppaasta ”Tasa-arvotyö on taitolaji”. 

Media valitettavasti taivutti otsikkonsa taattuun klikkimagneettimuotoon: ”Opetushallitus: Pojat eivät ole poikia ja tytöt tyttöjä - ensi vuonna kouluissa saa puhutella vain nimillä”. Tadaa, kohu oli valmis. Yksi ja toinenkin vanhempi olivat sosiaalisen median kommenttikentissä kauhusta kankeana, kun tasa-arvo-oppaassa kannustetaan puhuttelemaan lapsia heidän nimillään, ei sukupuolillaan. Toivon todella someraivon johtuneen väärinymmärryksestä.

Opetushallituksen tasa-arvo-oppaassa ei kielletä kenenkään sukupuolta. Päinvastoin siellä kannustetaan lisäämään tietoisuutta sukupuolen moninaisuudesta. Kaikki lapset eivät mahdu tytön ja pojan kategorioihin. Yhtäkään lasta kuitenkaan tuskin haittaa, että myös muunlaisen sukupuoli-identiteetin omaavilla lapsilla olisi hyvä olla koulussa. Tasa-arvosuunnitelmien tarkoituksena on helpottaa jokaisen lapsen ja nuoren koulutietä. Mikä olisikaan maailmassa parempi paikka tasa-arvon edistämiselle ja sukupuolitietoisuuden kasvattamiselle kuin peruskoulu, jossa lasten asenteet sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja tasa-arvoon pitkälti vakiintuvat.

Vaikka Suomi tunnetaan kansainvälisesti tasa-arvostaan, se ei missään nimessä tarkoita, että tasa-arvo olisi valmis ja voisimme tuudittautua täydellisyyteen. Suomi on todella sukupuolittunut maa. Kulttuurissamme on syvään juurtuneita sukupuolittuneita käytäntöjä, joiden kautta jo lapset oppivat sukupuolikäsityksistä ja -rooleista. Pelkästään jo liikuntavarusteissa tytöt ja pojat jaetaan eri ryhmiin; tytöille on kaunoluistimet ja pojille hokkarit, tytöille on pinkit harjoitteluluistimet, pojille siniset. Omana yläasteaikanani tytöt ja pojat jaettiin jopa erillisiin liikuntaryhmiin. Peruskouluissa suhtautuminen tiettyihin oppiaineisiin, sekä kokemukset omasta osaamisesta ovat myös sukupuolittuneita. Tämä jatkuu osaltaan aina työelämään saakka ja työelämässä sukupuolen mukainen segregaatio onkin Suomessa yleistä.
”Ihmisen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti ovat moninaisia. Ne määrittyvät biologian lisäksi sosialisaatiossa ja oppimisessa.” - Tasa-arvotyö on taitolaji
Sukupuolitietoisuus ja sen edistäminen ovat keskeisessä asemassa tasa-arvoisemman Suomen rakentamisessa. Ei ole yksiselitteisesti vain kahta sukupuolta. Ei ole vain tyttöjä ja poikia, naisia ja miehiä. Minusta olisi hienoa, jos jonain päivänä olisimme toinen toisellemme ennen kaikkea ihmisiä. Olisi hienoa nähdä se päivä, kun sukupuoli ei enää määrittäisi onko luistimiemme kärjissä piikit vai ei. Ihmiset voisivat sitten yhdessä pelata liikuntatunneilla ihmisten lajeja.

Paasaukseni olkoon tältä erää tässä.

Ihanaa viikkoa tasavertaisesti jokaiselle ihmiselle!

-Mirka

//

Gendered Finland


Last week Finland’s National Board of Education published a guidebook for promoting equality in comprehensive schools. Newspapers wrote about it with headlines such as “boys are no longer boys and girls are no longer girls”. Headlines like this one were quickly misunderstood and a scandal was ready. Social media was full of comments from angry parents and people were fighting whether there are two genders or more and is it okay to teach children about different genders and gender identities.

The guidebook is not actually denying teachers from calling boys as boys and girls as girls. The point was, that teachers should not categorize children into genders. They should rather call children with their names. This is also only one suggested way to promote equality of genders in schools according to the guidebook. So most of the rage in social media comments derived from misunderstanding, I hope.

From my point of view, it is highly important to promote equality in every way possible. Finland is internationally known from its good state of equality, but it is important to understand that equality is a process and it is everything but ready. Schools are probably one of the best places possible to promote equality. Finland is still highly gendered and children learn early about gendered customs such as gender roles.
“Masculine and feminine roles are not biologically fixed but socially constructed."           - Judith Butler

I genuinely wish that I will be able to see a day when we are not defined by our gender. The day when boys, girls and all other genders can play together without predetermined roles.

Have a great week!

-Mirka



Kommentit

Suositut tekstit