Vakuutusyhtiöiden vastuullisuuden rakentuminen vastuullisuusraporteissa

Tänä päivänä yritysvastuu koskettaa jokaista yritystä, kun kuluttajat ovat yhä tietoisempia ilmastonmuutoksen riskeistä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Yrityksiltä vaaditaan yhteiskunnallisen vastuun ottamista ja vastuunkantoa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Yritys, joka ei toimi vastuullisesti tai viesti vastuullisuudestaan, vaarantaa maineensa ja saattaa menettää asiakkaitaan ja kumppaneitaan.

Vakuutusyhtiöt ovat keskeisessä asemassa yhteiskunnassamme riskien ehkäisyssä. Niillä on paljon tietoa riskeistä, ja tietoa voidaan hyödyntää kuluttajien tietoisuuden lisäämiseksi. Lisäksi vakuutusyhtiöt hallinoivat merkittäviä sijoitusomaisuuksia, joiden kautta on mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja.

Valitsin vastuullisuusraportit tutkimuskohteeksi esimerkiksi markkinointiviestinnän ohi, sillä vakuutusyhtiöiden ydintoiminta nähdään monessa yhteydessä yhteiskunnallisesti vastuulliseksi. Konkreettisten vastuullisuustekojen lisäksi on tärkeää tutkia, millaista kuvaa vaikutusvaltainen toimija vastuullisuudestaan haluaa tuottaa. 

Tutkimukseni kohteena ovat siis LähiTapiolan, Pohjola vakuutuksen ja Fennian vuoden 2023 vastuullisuusraportit, raportit ennen uutta kestävyysdirektiiviä CSRD:tä ja sitä ohjaavaa ESRS standardikokoelmaa. Vastuullisuusraportit ennen säädösten voimaantuloa ovat vapaamuotoisempia eivätkä niin ohjattu kuin uudet, vuodesta 2024 alkavat raportit. Yritykset saavat itse valita, missä muodossa ne esittivät tiedot: osana toimintakertomusta tai erillisenä raporttina.

Diskurssianalyysi kertoo, millaisia merkityksiä vastuullisuudelle halutaan antaa

Yritykset ovat voimakkaita toimijoita yhteiskunnassa ja ne vaikuttavat siihen, miten muut toimijat ymmärtävät kestävän kehityksen ajatusta. Siksi on tärkeää kiinnittää huomio siihen, miten yritykset puhuvat vastuistaan ja roolistaan yhteiskunnassa. 

Tutkimuksessa käytetty menetelmä on diskurssianalyysi, jota on käytetty yritysten yhteiskuntavastuututkimuksessa viime aikoina paljon. Menetelmä perustuu ajatukseen siitä, että ei ole olemassa yhtä objektiivista, muuttumatonta totuutta, vaan todellisuutta rakennetaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Yritysvastuuraporteissa rakennettu ymmärrys muokkaa paitsi kuluttajan käsitystä vastuullisuudesta yleisesti ja kyseisen yrityksen vastuullisuudesta, se muokkaa myös vakuutusyhtiöiden vastuullisuustoimia, sillä puhe ja kielenkäyttö eivät vain esitä sosiaalista maailmaa, vaan rakentavat ja muokkaavat sitä.

Kuva: Nico Wall / Pixabay.

Vastuullisuusraporttien diskurssit

Tutkimuksen tuloksena muodostui neljä vastuullisuusdiskurssia: hyvä hallintotapa sosiaalisena vastuuna, dialogi sidosryhmien kanssa vastuullisuuden edistämiseksi, yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana perustehtävää sekä ympäristövaikutusten huomioiminen päätöksenteossa.

Hyvä hallintotapa sosiaalisena vastuuna korostaa, että vastuu ja yrityksen eettiset periaatteet on sidottu yrityksen johtamiskäytänteisiin, päätöksentekoon ja sisäisen valvonnan prosesseihin.
Dialogi sidosryhmien kanssa vastuullisuuden edistämiseksi kuvaa, miten vakuutusyhtiöt rakentavat kuvaa yhteistyöstä vastuullisuustekona.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana perustehtävää rakentaa käsitystä siitä, että yrityksillä on ydintoimintaan sisäänrakennettu yhteiskuntavastuullisuus.
Ympäristövaikutusten huomioiminen päätöksenteossa rakentaa käsitystä vakuutusyhtiöiden vastuullisuudesta siten, että yrityksen kaikki päätökset ottavat huomioon ympäristövaikutukset ja se on sisäänrakennettu päätöksentekoprosesseihin.

Mitä diskursseilla halutaan raporteissa kertoa

Tutkimuksen tuloksena löydetyillä diskursseilla huomio halutaan kiinnittää vakuutusyhtiöiden vastuulliseen toimintaan, kuten vastuulliseen sijoittamiseen, asiakkaiden turvaamiseen taloudellisesti ja vahingon sattuessa, työntekijöiden hyvinvointiin sekä hyväntekeväisyyteen.

Vastuullisuusraporteissa yritykset toivat hyvin vähän esiin asioita, jotka ovat eettisen ja vastuullisen toiminnan esteenä. Kehityskohteiden ja tavoiteltavien päämäärien kuvailtiin olevan nyt jo hyvällä tasolla, mutta yhtiöt kuvasivat haluavansa panostaa niihin yhä enemmän tulevaisuudessa. Yritysten perusbisnes, eli vakuutusturvan tarjoaminen, asiakkaiden ”kouluttaminen” vahinkojen ennaltaehkäisyyn sekä vahinkojen korvaaminen, voidaan nähdään diskursseissa jo yrityksen vastuullisuustoimintana, ydinbisneksen lisäksi. 

Vastuullisuusraporeissa huomio ohjataan pois sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta, rakenteellisesta vaikuttamisesta, korvauskäytäntöjen läpinäkyvyydestä ja oikeudenmukaisuudesta sekä riskienhallinnan eettisistä rajoista.

Vakuutukset tuovat turvaa niille, keille ne myönnetään tai keille ne ovat taloudellisesti mahdollisia, osa jää riskinvalinnan kautta vakuutusturvan ulkopuolelle. Esimerkiksi pienituloisten, pitkäaikaissairaiden tai maahanmuuttajien asema jää diskursseissa näkymättömäksi.

Yhteenvetona tutkimuksen tuloksista voitaisiin todeta, että niillä pyritään kiinnittämään huomio yhtiöiden vastuullisiin ja eettisiin toimiin ja vahvistamaan käsitystä siitä, että vakuutusala on merkittävä yhteiskunnallinen toimija ja vastuullisuusvaikuttaja. Toisaalta huomio siirretään pois vastuullisuuden ristiriitaisuudesta ja siitä, kuka saa päättää mikä on vastuullista toimintaa.

Janna Iltanen
23.5.2025

Janna Iltanen opiskelee johtamisen maisteriohjelmassa Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Kirjoitus on kypsyysnäyte, joka liittyy Janna Iltasen pro gradu tutkielmaan: ”Vakuutusyhtiöiden vastuullisuusdiskurssit”.




Kommentit

Suositut tekstit