Taijanomaiset opiskeluvuodet – osa 2/2

Aloitin maisteriopinnot taiteiden tiedekunnassa, ja päätin, että jätän matkailututkimuksen opinnot toistaiseksi tauolle. Minun sisälläni on aina elänyt pieni taiteilija ja halusin kokea sitä puolta itsestäni lisää. Halusin löytää oman tapani ilmaista taiteen avulla. Löysin sen aika nopeasti valokuvauksen sivuaineen opinnoista. Mieleenpainuvimmat luennot koko opiskelujeni ajalta ovat heittämällä valokuvauksen kursseilta. Luennot olivat hyvä sekoitus teoriaa, käytännön opiskelua, oman luovuuden kukkimista, uusien tapojen etsimistä sekä epäonnistumisia. Sivuaine huipentui ensimmäiseen henkilökohtaiseen valokuvanäyttelyyni, jonka pystytin paikallisen kauppakeskuksen tiloihin. 


Kuvat: Taija Timonen

Käsillä tekeminen oli myös hyvää vastapainoa graduprosessiin, joka minun kohdallani alkoi todella takkuisesti. Kaikki aiheet, joita keksin tuntuivat vääriltä. Samalla aikaa tuntui siltä, että en osannut valita vain yhtä aihetta, kun oli niin monta mielenkiintoista. Lopulta sain kuitenkin hyvän idean, ja tein graduni yhteistyössä Protect Our Winters -järjestön kanssa. Järjestimme mielenkiintoisen valokuvaustyöpajan, jonka aikana keräsin graduni aineiston. Kahden vuoden ja monen kirjastopäivän jälkeen sain graduni palautettua ja olin niin ylpeä itsestäni. Suuri työ oli takana ja valmistuminen alkoi konkretisoitumaan. 


Kuvat: Taija Timonen

Valmistuin taiteen maisteriksi 15. kesäkuuta vuonna 2023. Olen muutaman kuukauden aikana pyöritellyt tuota sanaa suussani, taiteen maisteri, se tuntuu vieläkin vieraalta. Syksyn koittaessa, on outoa, että en palaa rakkaaseen opinahjoon Rantavitikalle ja tapaa siellä tuttuja kasvoja. Sen sijaan astun työelämään. Välillä minut valtaa tunne, että olen huijari. Olen opiskellut kuusi vuotta ja valmistunut, mutta en osaa mitään. Ikään kuin en olisi oppinut koko tuona aikana yhtään mitään. Tiedän, että mikään koulutus ei pysty vastaamaan täysin työelämän haasteita ja se on ihan ok. Koen, että oma polkuni Lapin yliopistossa on kasvattanut minua paljon enemmän, kuin vain työelämää varten. Olen näiden vuosien aikana oppinut kuuntelemaan itseäni aivan eri tavalla. Olen antanut itselleni vapauden seikkailla, etsiä itseäni, eksyä ja lopulta löytää takaisin. Olen saanut loputonta tukea opintojeni aikana niin kavereiltani, kuin Lapin yliopiston henkilökunnaltakin. Minut on kohdattu juuri sellaisena kuin olen ja minuun, ideoihini ja tekemiseeni on luotettu täysillä. Olen saanut toteuttaa itseäni ja löytää ne asiat, jolle sytyn ja ehkä samalla vastaus kysymykseen ’’Mikä sinusta tulee isona’’ on alkanut hahmottumaan päässäni. 

Kuvat: Taija Timonen

Pohjoiseen muuttaminen on ollut yksi elämäni isoimmista päätöksistä ja olen kiitollinen, että uskalsin muuttaa. Näiden vuosien ansiosta olen löytänyt paikkani ja tunnen kuuluvani tänne. Haluan lähettää paljon tsemppiä kaikille, jotka ovat juuri aloittaneet opintonsa Lapin yliopistossa, tai vielä etsivät paikkaansa siellä. Toivon, että löydätte oman polkunne, juuri sellaisen teidän näköisenne ja jos se ei löydy Lapista, niin sekin on ihan ok. Itselleen pitää olla armollinen, sen olen myös oppinut kantapään kautta!

🧡 Taija

Taija Timonen
Lapin yliopiston alumni
Opiskeli Matkailututkimusta yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa ja Audiovisuaalista mediakulttuuria taiteiden tiedekunnassa.


Kommentit

Suositut tekstit