Kertomuksia ammatillisen identiteetin rakentumisesta Covid-19 pandemian aikana
Koronapandemia on aiheuttanut muutoksia muun muassa rooleihin, työtehtäviin ja tapaan tehdä työtä, mikä on haastanut yksilöiden ammatillisen identiteetin rakentumista. Juuri tästä huomiosta tutkimukseni sai alkunsa, eli miten koronapandemia on vaikuttanut kokonaisvaltaisesti organisaatioiden toimintoihin, toimintatapoihin ja sitä kautta ihmisten identiteettiin.
Tutkimuksessani etsin vastauksia siihen, miten identiteettiä
rakennetaan kertomuksissa arjen työstä Covid-19 pandemian aikana ja millaisia
identiteettikamppailuja kertomuksissa esiintyy. Lähestyn identiteettiä
narratiivisen identiteetin käsitteen kautta. Narratiiviset identiteetit
kuvaavat, miten ihmiset ymmärtävät itseään ja rakentavat identiteettiään
kertomusten välityksellä. Lähtökohtaisesti identiteetti vastaa kysymykseen
”kuka minä olen”. Identiteetin rakentumista tarkastelemalla pääsee kiinni
siihen, miten ihmiset sopeutuvat niihin merkittäviin muutoksiin, joita
koronapandemian takia organisaatiossa tehtiin.
Kuva: Pixabay.com |
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea esihenkilöä sekä
kolmea henkilöstöammattilaista, jotka työskentelivät samassa organisaatiossa. Tunnistin
aineistostani neljä identiteettikamppailua, jotka ovat kuvauksia esihenkilöiden
ja henkilöstöammattilaisten identiteettityöstä koronapandemian aikana.
Identiteettitarinat eivät kuvaa kenenkään yksittäisen henkilön
identiteettityötä, vaan olen luonut tarinat yhdistämällä esihenkilöiden haastattelut
omaksi kokonaisuudekseen ja henkilöstöammattilaisten haastattelut toiseksi
tarinaksi. Identiteettikamppailut käsittelevät minäkuvan ja ulkoisten
vaatimusten ja olosuhteiden välillä vallitsevia ristiriitoja ja konflikteja,
jotka voivat olla voimakkaitakin organisaatiossa tapahtuvien muutosten vuoksi. Esittelen
tutkimuksessani nämä neljä identiteettikamppailua tarinan muodossa.
Kaksi ensimmäistä tarinaa kuvaavat esihenkilöiden
identiteettikamppailuita. Ensimmäisessä tarinassa on pohdintaa siitä, pitäisikö
esihenkilön olla muuttuneessa tilanteessa enemmän empaattinen vai asettaa
jämäkämmin tavoitteita. Kamppailu on empaattisuuden ja jämäkkyyden välillä on
jatkuvaa tasapainottelua. Esihenkilöt pitävät hyvän esihenkilön ominaisuutena
muutoskyvykkyyttä, jolloin esihenkilö pystyy muuttamaan omaa johtamistyyliänsä
tarpeen mukaan. Toinen tarina käsittelee epävarmuutta ja paineita nopeiden
muutosten edessä. Tässä tarinassa haasteet nähdään hyvinä kehittymisenpaikkoina
ja pyritään ratkaisemaan esteet yhdessä tiiminsä kanssa. Esihenkilön kamppailua
epävarmuudessa lievittää se, että hän näkee haasteet ylitettäviksi tiimin
avulla.
Kaksi muuta tarinaa kuvaavat henkilöstöammattilaisen
identiteettikamppailuita. Kolmannessa tarinassa pohditaan sopeutumista uuteen
normaaliin. Henkilöstöammattilaiset kamppailevat siitä, miten kaikista
muutoksista ja rooliin kohdistuvista uusista odotuksista selviytyy. Melko
nopeasti he kuitenkin sopeutuivat muutoksiin ja kokivat muutokset
mahdollisuutena oppia ja kehittyä. Koronapandemian myötä myös roolienjako
esihenkilöiden ja HR:n kesken tulivat kyseenalaistetuksi. Tämä aiheutti
ristiriitaa siitä, riittääkö esihenkilöiden tukeminen vai pitäisikö
muuttuneessa tilanteessa tehdä enemmän esihenkilöiden puolesta.
Tutkimukseni osoittaa, että pandemian aiheuttamat työn
muutokset heijastuvat muuttuneeseen käsitykseen ja kokemukseen omasta työstä ja
roolista organisaatiossa. Aineistosta nousseet merkittävimmät muutokset
koskivat työroolin tai työn luonteen muuttumista, toimintaympäristön muutoksia
sekä uutta tapaa tehdä työtä. Esihenkilöt ja henkilöstöammattilaiset
konkretisoivat näitä muutoksia lähestymällä niitä oman päivittäisen työn
kautta. Tutkimukseni tulokset lisäävät tietämystä identiteettityöstä ja näin
ollen ne antavat myös organisaatioille ymmärrystä yksilöiden identiteettityön
tukemiseen muutosten aikana.
- Anni Kyngäs
Anni Kyngäs opiskelee johtamisen maisteriohjelmassa Lapin yliopiston
yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Kirjoitus on kypsyysnäyte, joka liittyy
hänen pro gradututkielmaansa: ”Covid pakotti meidät muuttumaan”: Kertomuksia
ammatillisen identiteetin rakentumisesta Covid-19 pandemian aikana.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.