Kolmannen vuoden startti!


Moi!

Mä olen Minttu, kolmannen vuoden johtamisen opiskelija. Olen yksi tämän vuoden opiskelijablogisteista ja tässä ensimmäisessä postauksessani ajattelin kertoa hieman itsestäni, opinnoistani sekä mun suhtautumisesta Rovaniemeen.

Pirkanmaalta Lappiin

Mä olen alunperin kotoisin Tampereelta enkä kieltämättä ollut koskaan kuvitellut muuttavani Lappiin. Jos nyt ollaan aivan rehellisiä, en alunperin ollut suunnitellut hakevani mihinkään korkeakouluun lukio-opintojeni jälkeen. Suoritin lukion neljässä vuodessa sen vuoksi, että tein kokopäiväisesti töitä sen ohella ja tarkoituksenani oli jatkaa työntekoa valmistuttuani. Tapasin kuitenkin nykyisen avopuolisoni opiskellessani lukion kolmatta vuotta ja pian sen jälkeen, kun aloimme seurustella selvisi, että hänen tulisi reilun vuoden kuluttua muuttaa Lappiin töiden puolesta. Aloin pohtia, olisko opiskelu sittenkin vaihtoehto, jos uskaltaisin muuttaa hänen kanssaan. Mitä Lapin yliopistossa voisi opiskella?

Johtamisen opinnot 

Marssin lukioni opinto-ohjaajan luo kertomaan, että haluaisin ehkä sittenkin hakea opiskelemaan. Olin harkinnut hallintotieteitä, mutta yliopiston nettisivuja selatessamme selvisikin, että samassa poolissa pystyy opiskelemaan myös johtamista sekä johtamisen psykologiaa pääaineena. Kiinnostuin johtamisesta heti ja sitä päätin myös hakea opiskelemaan. Pääsykokeisiin pänttäsin ahkerasti ja hieman ennen juhannusta sainkin tietää, että mulle on myönnetty opiskelupaikka.

Johtamisen opinnot ovat olleet hyvin monipuolisia. Sen lisäksi, että opintosisältö on käsittänyt paljon julkisen hallinnon ja organisaatiokäyttäytymisen ymmärtämistä, olen myös huomannut, miten ajankohtaista on opiskella nimenomaan johtamista. Todella monissa työelämäkeskusteluissa monella eri alalla puhutaan nimenomaan johtamisen osaamisen tärkeydestä. Lisäksi johtaminen on niin laaja käsite, että omaa erikoistumista voi suunnata sivuaineiden avulla.

Rakas Remburssi

Johtamisen, johtamisen psykologian ja hallintotieteiden muodostaman poolin yhteinen ainejärjestö on nimeltään Remburssi, tuttavallisemmin Remppa. Meillä on Rempassa mielettömän hauska ja rento meininki, vaikka samalla ajamme oman alamme, poolimme ja ainejärjestömme asioita asiantuntevasti ja tosissaan. Remburssi on järjestänyt paljon mielenkiintoisia ekskursioita ja huikeita tapahtumia - mainittakoon nyt esimerkiksi Hallintotieteilijäpäivät, jotka järjestetään vuosittain yhdessä Vaasan ja Tampereen "kollegoidemme" kanssa.



Rovaniemi, Rollo, Rovis, Roi…

Rakkaalla lapsella on monta nimeä! Vaikka myönnettäköön, että ensimmäinen vuosi Rovaniemellä oli rankka. Kaikki kääntyi lopulta kuitenkin parhain päin. Uskon, että alkujärkytys on varsin normaali asia - etenkin sellaisille opiskelijoille, jotka ovat tulleet kaukaa. 

Nyt kolmannen vuoteni alkaessa voin sanoa, että olen kotona. Tuskin Rovaniemi tulee olemaan loppuelämäni koti, mutta juuri nyt tuntuu hyvältä asua täällä. Sitä paitsi, onhan tämä kokemus. Näin pirkanmaalaisena on aika siistiä, että voi joskus vanhempana sanoa asuneensa 5 vuotta Lapissa.

Toivottavasti me opiskelijablogistit voimme tämän kanavan avulla avata millaisia mahdollisuuksia Lapin ylipisto ja opiskelu ylipäätään tarjoavat. Siispä - tervetuloa munkin puolestani seuraamaan meidän juttuja!

- Minttu

Kommentit

Suositut tekstit