Lue lisää!
Ei, tämä ei ole klikkiotsikko. Tämä ei ole myöskään epätoivoinen yritys saada lisää lukijoita. Kehotan jokaista kirjaimellisesti lukemaan lisää.
Elämme ärsyketulvassa. Informaatiota tulee ovista ja ikkunoista. Tuntuu siltä kuin ihmiset eivät osaisi enää elää ilman jatkuvaa virikettä. Itsekin joskus huomaan kaivavani kännykän taskusta ilman mitään syytä. Miksei vain voisi pysähtyä hetkeen ja keskittyä ympäristöönsä?
Keskittyminen on lukemisen kannalta erittäin tärkeää. Itse lukutaidon kehittämisen lisäksi lukeminen rauhoittaa ja auttaa pysähtymään kiireisessä arjessa. Se myös kehittää ajattelua, mistä on ollut yliopisto-opiskelussa minulle hyötyä.
Innostuin lukemisesta vasta lukioaikoinani. Aikaisemminkin kirjat ovat kiehtoneet minua kovasti, mutta yhtäjaksoisen tekstin lukemiseen ei minulla ole ollut kärsivällisyyttä. Nykyään monesti, kuten tälläkin hetkellä luen samaan aikaan kahta kirjaa. En tietysti yhtä aikaa, vaan ensin pätkän toista ja sitten toista. Sama toimiva lukutaktiikka on ollut käytössä tenttikirjojen kanssa. Keskittyminen sujuu itselläni näin paremmin.
Tenttikirjat ja lukurauha löytyvät opiskelijalle hyvin tutusta paikasta. Tammikuussa yliopistomme kirjasto koki muodonmuutoksen, kun samoihin tiloihin muutti Jokiväylän kirjasto. Korkeakoulukonsernin uuden yhteisen kirjaston avasi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen. Yliopiston kurssikirjoista käydään usein opiskelijoiden kesken tiuhaa keskustelua; mikä teos on toistaan mukavalukuisempi ja mitkä sivut nyt tulivatkaan tenttiin? Kirjoja on joskus hyvin niukasti ja niitä joutuu odottamaan. Kuitenkin jos niteitä on hyllyssä useampi kappale ja aikaa tenttimiseen runsaasti, ehtivät opiskelijat hyvin perehtyä aineistoon. Monella opintojaksolla on siirrytty myös sähköiseen materiaaliin.
Sähköistä materiaalia on myös enenevissä määrin käytössä peruskouluissa. Valmistuttuani opettajaksi on jo useassa koulussa kirjat korvattu tablettitietokoneilla. Kouluissa keräämäni työkokemukseni perusteella voin sanoa, että lapset tykkäävät tehdä tehtäviä omaan kirjaan etenkin matematiikassa. Keskittynyt kirjatyöskentely luo työrauhaa. Kaikessa on puolensa, eikä kirjattomuus ole automaattisesti huonompi vaihtoehto. Minusta itsestäni on ainakin mukava pitää käsissä oikeaa kirjaa ja käännellä sivuja.
Iltaisin kouluhommien ja päivän askareiden jälkeen odottaa, että itsellä olisi hetki aikaa lukemiselle. Otankin ensin tavoitteekseni lukea edes puoli tuntia päivässä suurempana tavoitteenani tunnin päivittäinen lukuaika. Kannattaa kokeilla aloittaen esimerkiksi kymmenen minuutin lukuhetkestä. Kirja vie helposti mennessään. Siispä ihmiset, lukekaa lisää! Ja lukekaa lasten kanssa. Lukemalla kotona kannustatte lasta tarttumaan kirjaan luoden pohjaa hyvälle lukutaidolle.
- Vili, luontokasvatuspainotteinen luokanopettajaopiskelija 2. vk
https://www.ulapland.fi/news/Opetusministeri-Sanni-Grahn-Laasonen-avasi-uuden-Lapin-korkeakoulukirjaston-/38013/775198b6-9d82-4e75-a807-a7ce33422a36
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.