Hinnalla millä hyvänsä?
Kun viimeksi pohdin huhupuheeksi jäänyttä akateemista vapautta, niin tänään onkin hyvä jatkaa opetussuunnitelman ihmettelemisellä.
Pitkin syksyä olemme kuulleet eri aineiden opettajilta, että osasta kursseja on
vähennetty opintopisteitä uuden opetussuunnitelman myötä. Ja tällöin on
tietenkin pitänyt karsia myös kurssien sisältöä. Itse tutkinnoista ei
opintopisteitä kuitenkaan ole vähentynyt, joten mihin nämä kadonneet pisteet
ovat menneet? Osa ainakin taiteiden tiedekunnan yhteisiin perusopintoihin. Ymmärrän
toki, että taideaineiden perusopintojen tarkoitus on hyvinkin yleissivistävä,
mutta tarvitseeko teollisen muotoilijan todella tuntea erilaisia taidehistorian
visuaalisia analyysimalleja. Suomi onkin kuulemani mukaan niitä harvoja maita,
joissa teollisen muotoilijan koulutus kuuluu taiteiden tiedekuntaan – lähes kaikkialla
muualla se kuuluu tekniikan aloihin.
Itse ainakin toivon, että saisin parhaan mahdollisen
opetuksen teollisen muotoilijan tärkeimpiin taitoihin, esimerkiksi 3D mallintamiseen.
Muun muassa mallintamisen kursseista on kuitenkin vähennetty opintopisteitä,
jolloin kurssien sisältöä on täytynyt supistaa. Toki yliopisto tarjoaa meille
ainoastaan perusteet opetettaviin asioihin ja käytännön osaamisen ja taidot
saamme vasta työelämässä. Minä kuitenkin pidän oman tulevaisuuteni kannalta hyödyllisempänä niiden perustaitojen syvällisempää opettamista kuin
yleissivistävien taideaineiden pintaraapaisua. Ne muutamat siirretyt
opintopisteet, kun eivät niihin taideaineisiinkaan anna kovin kummoista
osaamista.
Työelämä muuttuukin koko ajan raadollisemmaksi ja vain
raudanlujat ammattilaiset pärjäävät kilpailussa. Itse ainakin palkkaisin
mieluummin oman työnsä 110%:sti osaavan expertin kuin kaikesta vähän tietävän,
mutta ei-mitään-kunnolla-osaavan jokapaikanhöylän. Vaikka juhlapuheissa aina
korostetaan yliopistojen sivistystehtävää, niin eikö opiskelun tavoitteena
pitäisi olla itsensä kehittäminen ja oman alansa ammattilaiseksi valmistuminen?
Taantumasta pois pyristelevässä Suomessa luulisi olevan tarvetta uusille menestystarinoille
ja me tulevaisuuden osaajat olemme siinä avainasemassa. Eikö siis kaikki
paukut kannattaisi laittaa laadukkaaseen ja perusteelliseen opetukseen, etenkin
nyt, kun yliopistojen rahoitusta leikataan jatkuvasti? Vai täytyykö yleissivistystä hankkia ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kustannuksella?
-Johanna
//
Last fall
we heard many teachers saying that due to the new curriculum, the academic
credits of some of the courses were cut down. And where did they go? In the
Faculty of Art and Design they went to the compulsory art studies. I understand
that the purpose of these studies is giving general education but does an industrial
designer actually need knowledge about the visual analysis models of art history.
In fact, Finland is one of the rare countries where the Degree Program in Industrial
Design is part of the Faculty of Art and Design – almost everywhere else it is
part of engineering.
I hope that
I would get the best possible education for the most important skills of
industrial designer, for example in 3D modeling. However, modeling courses are
one of those, where academic credits have been cut down. From my point of view,
it would be much more beneficial to teach more and thoroughly the basic skills
than teach a bit of everything. After all, isn’t studying supposed to be about self-improvement
and graduating as a specialist in your own field of study?
-Johanna
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.