MUO-TOILAILUA
Tästä kirjoituksesta alkaa ennalta määrittelemättömän pituinen, ehkä kolmen
kirjoituksen mittainen satunnaisesti hyvinkin maallikollisen filosofiseksi kehkeytyvä sarja, joka käsittelee muotoilua vaihtelevan eri
kanteilta. Ensimmäinen osa pohtii mitä on muotoilu, toisessa osassa pureudutaan
muotoilijan (työ)päivään ja kolmannessa osiossa saatetaan miettiä yhdessä mihin
sitä muotoilua todella tarvitaan…
Otetaanpa
käsittelyyn vaikka polkupyörä ja näin harjoittelusta inspiroituneena BRP:n Can-am Spyder. Mitä näiden kahden
välillä on? Mikä erottaa nämä kaksi tuotetta toisistaan? No, sehän on se
muotoilu. Vai onko?
Pyörää liikutetaan
polkemalla kun taas Spyderiä liikutetaan polttoaineella. Molempia liikuttaa
ihminen, toisessa vaan erittäinkin suoranaisesti ja toisessa tapauksessa hieman
epäsuoremmin. Perusperiaatteeltaan nämä kaksi ovat kuitenkin aivan sama asia –
ihminen liikkuu istualtaan eteenpäin. Mutta mikä se muotoilu tässä yhtälössä on
- no se ero näiden kahden välillähän on se muotoilu. Toinen on muotoiltu erittäin
yksinkertaiseksi kun taas toinen on polttomoottoreineen ja muine hilavitkuttimineen
käsienlämmittimiä myöten erittäin monipuolinen cocktail. Joku voisi sanoa, että
ei se ero ole muotoilua, että kyseessä ovat keskenään aivan eri laitteet ja kaikessa
ei ole kyse muotoilusta, mutta on se! Uskokaa pois.
Kun
ajatellaan syvällisemmin ajoneuvoja, voidaan päästä niinkin pelkistettyyn
ajatusmalliin kuin, että niillä liikutetaan ihmistä paikkojen A ja B välillä. Molemmat
esitetyistä kulkuneuvoista täyttävät tämän määritelmän. Näitä välineitä voidaan luokitella mielin määrin
eri kategorioihin ja luokkiin, sekä lisätä niihin erilaisia ajokokemuksia ja
arvoja, mutta sisimmässään ne ovat kaikki yhtä ja samaa. Saman syvällisen
tehtävän täyttämiseen on vain muotoiltu kaksi toisistaan suurestikin eroavaa
laitetta. Siihen päälle vielä kuorrutteeksi roima annos osuvaa markkinointia,
niin johan meillä on ihmisten silmissä kaksi aivan erilaista ajoneuvoa.
Meillä on
siis perusperiaate, jota soveltamalla saadaan erilaisia lopputuloksia. Tämä soveltaminen
on luultavimmin siis sitä muotoilua, ja koska muotoiluhan on erittäin luovaa
puuhaa, sopii soveltaminen kuvaan kuin nenä päähän. Muotoiluhan ei yksissään
ole kaikki se mitä vaaditaan, jotta saadaan tuosta perusperiaatteesta
lopullinen ajokki, vaan tavoitteen saavuttamiseen vaaditaan tueksi monen monta
muutakin osaamisaluetta ja niiden mestaria. Voisiko muotoilun kuitenkin
ajatella olevan kaiken tämän kattojärjestö tai lähinnä –ala?
Näillä kahdella
liikkumiseen tarkoitetulla laitoksella on molemmilla muoto ja sen on joku
määrittänyt. Ehkä muotoilija, ehkä insinööri – ovatko insinööritkin
muotoilijoita? NO, jos heiltä itseltään kysytään, niin eivät varmasti! Muka
joku kynänpyörittelijä, pyh! Eikö se olekaan muotoilua jos sen on tehnyt joku
muu kuin muotoilijan nimikkeellä palkattu valkokauluksinen trendikäs hipsteri?
Onko se vain meidän korkeasti kouluttettujen ”the-luovien-sielujen” juttu?
Minkälaisia
nämä tuotteet olisivat jos niissä ei olisi muotoilua sitten? Jos jollain
asialla ei ole muotoa, niin mikä se sitten on - muodoton? Mekko voi olla
muodoton tai hyytelö voi olla muodoton, mutta siihenpä se oikeastaan jääkin.
Nekö ovat ainoita asioita ilman muotoilua? Näissä kahdessa ajoneuvossa on
kuitenkin jotain, mikä saa ne vaikuttamaan muotoilluilta. Vai onko niissäkin
satunnaisissa epämääräisen muotoisissa, muodottomiksi luokiteltavissa
objekteissa muotoilua? Niillä on kuitenkin jokin muoto – sillä ne ovat
olemassa, eikö?
Eihän pelkkä
muoto ole muotoilua? Kuten sanottua, suurimmalla osalla asioista on joku muoto.
Onko kaikki muotoiltua? Kasveillakin on muoto, luonnossa on muotoja, kaikille
on määritelty jokin muoto. Puut ovat tietyn muotoisia ja pensaat taas…tietyn
muotoisia - asioita tunnistetaan niiden
ulkomuodon takia. Ei puu voi näyttää pensaalta. Kaikki on määriteltyä. Kaiken
on määritellyt joku, jokin. Tarkoittaako tämä sitä, että muotoilijat ovat
jumalia? Vai ovatko muotoilijat vain
määränneet kaikki muodot? Toisaalta muotoilijat ovat aina aikojen ja
aaltomaljakkojen alusta lähtien löytäneet inspiraationsa luonnosta, joten jos
luonto oli ennen muotoilijaa, kuka oli ennen luontoa? Pitääkö meidän kyseenalaistaa
maailmaa enemmän? Kuka oli Desing Manager alkuräjähdyksessä? Täytyyhän tähän
nyt saada vastauksia..!
Että tässäpä
teille tätä, vähän pureskeltavaa iltapuhteeksi.
//
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Se julkaistaan mahdollisimman pian.