MUO-TOILAILUA



Tästä kirjoituksesta alkaa ennalta määrittelemättömän pituinen, ehkä kolmen kirjoituksen mittainen satunnaisesti hyvinkin maallikollisen filosofiseksi kehkeytyvä sarja, joka käsittelee muotoilua vaihtelevan eri kanteilta. Ensimmäinen osa pohtii mitä on muotoilu, toisessa osassa pureudutaan muotoilijan (työ)päivään ja kolmannessa osiossa saatetaan miettiä yhdessä mihin sitä muotoilua todella tarvitaan…

Otetaanpa käsittelyyn vaikka polkupyörä ja näin harjoittelusta inspiroituneena BRP:n Can-am Spyder. Mitä näiden kahden välillä on? Mikä erottaa nämä kaksi tuotetta toisistaan? No, sehän on se muotoilu. Vai onko?
Pyörää liikutetaan polkemalla kun taas Spyderiä liikutetaan polttoaineella. Molempia liikuttaa ihminen, toisessa vaan erittäinkin suoranaisesti ja toisessa tapauksessa hieman epäsuoremmin. Perusperiaatteeltaan nämä kaksi ovat kuitenkin aivan sama asia – ihminen liikkuu istualtaan eteenpäin. Mutta mikä se muotoilu tässä yhtälössä on - no se ero näiden kahden välillähän on se muotoilu. Toinen on muotoiltu erittäin yksinkertaiseksi kun taas toinen on polttomoottoreineen ja muine hilavitkuttimineen käsienlämmittimiä myöten erittäin monipuolinen cocktail. Joku voisi sanoa, että ei se ero ole muotoilua, että kyseessä ovat keskenään aivan eri laitteet ja kaikessa ei ole kyse muotoilusta, mutta on se!  Uskokaa pois.



Kun ajatellaan syvällisemmin ajoneuvoja, voidaan päästä niinkin pelkistettyyn ajatusmalliin kuin, että niillä liikutetaan ihmistä paikkojen A ja B välillä. Molemmat esitetyistä kulkuneuvoista täyttävät tämän määritelmän.  Näitä välineitä voidaan luokitella mielin määrin eri kategorioihin ja luokkiin, sekä lisätä niihin erilaisia ajokokemuksia ja arvoja, mutta sisimmässään ne ovat kaikki yhtä ja samaa. Saman syvällisen tehtävän täyttämiseen on vain muotoiltu kaksi toisistaan suurestikin eroavaa laitetta. Siihen päälle vielä kuorrutteeksi roima annos osuvaa markkinointia, niin johan meillä on ihmisten silmissä kaksi aivan erilaista ajoneuvoa.

Meillä on siis perusperiaate, jota soveltamalla saadaan erilaisia lopputuloksia. Tämä soveltaminen on luultavimmin siis sitä muotoilua, ja koska muotoiluhan on erittäin luovaa puuhaa, sopii soveltaminen kuvaan kuin nenä päähän. Muotoiluhan ei yksissään ole kaikki se mitä vaaditaan, jotta saadaan tuosta perusperiaatteesta lopullinen ajokki, vaan tavoitteen saavuttamiseen vaaditaan tueksi monen monta muutakin osaamisaluetta ja niiden mestaria. Voisiko muotoilun kuitenkin ajatella olevan kaiken tämän kattojärjestö tai lähinnä –ala?

Näillä kahdella liikkumiseen tarkoitetulla laitoksella on molemmilla muoto ja sen on joku määrittänyt. Ehkä muotoilija, ehkä insinööri – ovatko insinööritkin muotoilijoita? NO, jos heiltä itseltään kysytään, niin eivät varmasti! Muka joku kynänpyörittelijä, pyh! Eikö se olekaan muotoilua jos sen on tehnyt joku muu kuin muotoilijan nimikkeellä palkattu valkokauluksinen trendikäs hipsteri? Onko se vain meidän korkeasti kouluttettujen ”the-luovien-sielujen” juttu?

Minkälaisia nämä tuotteet olisivat jos niissä ei olisi muotoilua sitten? Jos jollain asialla ei ole muotoa, niin mikä se sitten on - muodoton? Mekko voi olla muodoton tai hyytelö voi olla muodoton, mutta siihenpä se oikeastaan jääkin. Nekö ovat ainoita asioita ilman muotoilua? Näissä kahdessa ajoneuvossa on kuitenkin jotain, mikä saa ne vaikuttamaan muotoilluilta. Vai onko niissäkin satunnaisissa epämääräisen muotoisissa, muodottomiksi luokiteltavissa objekteissa muotoilua? Niillä on kuitenkin jokin muoto – sillä ne ovat olemassa, eikö?

Eihän pelkkä muoto ole muotoilua? Kuten sanottua, suurimmalla osalla asioista on joku muoto. Onko kaikki muotoiltua? Kasveillakin on muoto, luonnossa on muotoja, kaikille on määritelty jokin muoto. Puut ovat tietyn muotoisia ja pensaat taas…tietyn muotoisia - asioita tunnistetaan niiden ulkomuodon takia. Ei puu voi näyttää pensaalta. Kaikki on määriteltyä. Kaiken on määritellyt joku, jokin. Tarkoittaako tämä sitä, että muotoilijat ovat jumalia?  Vai ovatko muotoilijat vain määränneet kaikki muodot? Toisaalta muotoilijat ovat aina aikojen ja aaltomaljakkojen alusta lähtien löytäneet inspiraationsa luonnosta, joten jos luonto oli ennen muotoilijaa, kuka oli ennen luontoa? Pitääkö meidän kyseenalaistaa maailmaa enemmän? Kuka oli Desing Manager alkuräjähdyksessä? Täytyyhän tähän nyt saada vastauksia..!


Että tässäpä teille tätä, vähän pureskeltavaa iltapuhteeksi.

//

Kommentit

Suositut tekstit