Suomalaisturisti maailmalla


Näin kaamoksen kynnyksellä moni lähtee pimeyttä ja koleutta pakoon kaukomaille auringon lämpöön. Jo viikon loma etelässä voimauttaa ja auringosta saadun valohoidon turvin sitä pärjää taas pitkälle ensi kevääseen asti. Ei siis ihme, että me suomalaiset matkustamme paljon.

Itse ulkomailla lomaillessani yritän monesti bongailla muita suomalaisia. Tätä harrastan etenkin lentokentillä ja joissain turistinähtävyyksillä. On jotenkin hauska nähdä, pystynkö tunnistamaaan maanmieheni pelkän ulkonäön perusteella.

Momondo.fi -matkahakukoneen teettämän kansainvälisen kyselyn mukaan suomalaiset ovat erityisen epämuodikkaita turisteja. Vain 2% vastanneista ulkomaalaisista oli sitä mieltä, että suomalaiset ovat matkailijoina trendikkäimpiä muihin kansallisuuksiin verrattuna. Suurin osa ei siis pitänyt meitä ollenkaan muotitietoisina. Eikä ihme, sillä vain 19% tutkimukseen osallistuneista suomalaisista kertoi panostavansa loman aikana vaatemuotiin. Paljon muodikkuutta tärkeämpänä pidettiin vaatteiden mukavuutta - tietenkin!


Mistä suomalaisturistin sitten tunnistaa?

1. Sandaalit. Kyllä, hyvät kävelykengät eli sandaalit ovat kaiken a ja o. Muut kengät hiostavat ja hiertävät varpaat ja kantapäät rakkuloille, ja eihän sitä kukaan halua. Ei saa kuitenkaan sekoittaa nuorison muodissa olevia varvastossuja eli flip-flopseja oikeisiin sandaaleihin. Ne vasta epämukavia ovatkin!

2. Tennissukat. Tämä muoti-ilmiö näkyy ensisijaisesti lomailevien miesten keskuudessa. Siitä lähtien, kun joku nero keksi yhdistää tennissukat sandaaleihin, ilmiö on pysynyt vakaasti muotiaaltojen harjalla, siis jo vuosikymmenten ajan. Mukavuus on luksusta!

3. Vyölaukku. Ihan todistetusti vyölaukku on yksi turvallisimmista paikoista pitää rahat ja pokkarikamera turvassa mahdollisilta taskuvarkailta. Vyölaukkumuoti koki kuitenkin melkoisen takaiskun kymmenisen vuotta sitten, kun sen syrjäytti paidan alle sujautettava kaulapussi. Kansalaisten iloksi vyölaukut ovat kuitenkin nousemassa takaisin lomalaisten suosioon ja niitä onkin alettu myydä suurimpien sekatavarakauppojen lisäksi myös muotipukeutumiseen keskittyneissä vaateliikkeissä.

4. Rusketus = raikkaan punainen päivetys. Rusketusta lähdetään tosissaan tavoittelemaan jo ihan siitä syystä, että voidaan sitten koto-Suomessa näyttää työkavereille, että "meitsi on ollut lomalla". Kyllä sekin jo kummasti kohottaa omaa mieltä, kun tietää, että ne muut ovat siellä raataneet töitä ahterit ruvella räntäsateen keskellä. Rusketuksesta on kuitenkin muistettava nauttia täysin rinnoin niiden kokonaisen kahden päivän ajan, mitä se vielä loman jälkeen on tallella. Nimittäin sen jälkeen näytät taas ihan yhtä kalpealta kuin kaamosmasennuksessa möllivät työkaverisi.

5. Verbaali ja nonverbaali viestintä (tai sen puuttuminen). Jos lomakohteessa sattumalta istahdat suomalaisten suosimaan baariin, et voi olla huomaamatta sitä. Voluumit nousevat kattoon ja ystäviä tuntuu olevan kaikkialla. Näin siis auringon laskettua. Päiväsaikaan kanssamatkailijat tunnistaa siitä, ettei naamasta voi päätellä, ollaanko nyt lomalla vai hautajaisissa. Ja pakkotilanteen edessä kommunikointi muiden ihmisten kanssa hoidetaan yhdellä sanalla tai pään nyökäytyksellä. Mutta ei tämä tarkoita sitä, etteikö me nautittaisi lomasta täysillä. Päinvastoin. Tosin illalla kaikki nyt vaan on luonnollisesti astetta hauskempaa.


Tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti muotitietoisimpina matkailijoina pidettiin ranskalaisia. Bon voyage, les Français!

Kommentit

Suositut tekstit