SINULLE ON MYÖNNETTY OPISKELUPAIKKA, ONNEKSI OLKOON

Moikka!

Mä olen Johanna, 25-vuotias oikeustieteen opiskelija. Aloitin opiskelun täällä Lapin yliopistossa tänä syksynä, eli fuksivuoteni on juuri alkanut. Muutin Rovaniemelle vähän yli kuukausi sitten Espoosta. Olen alkujaankin pääkaupunkiseudulta ja asunut siellä tätä ennen koko ikäni. Ajattelin tässä ensimmäisessä postauksessani Saanan tavoin kertoa hieman enemmän itsestäni. Kerron myös siitä millaista oli saada tietää, että pääsin juuri Lapin yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan ja siitä, mitä seurasi kyseisen tiedonsaannin jälkeen.

 

Miksi oikis?
Lukion jälkeen en oikein tiennyt, että mihin olisin halunnut jatkaa opintietäni, joten pidin
välivuoden töitä tehden. Vuoden kuluttua en oikein edelleenkään tiennyt mitä halusin, mutta hain silti ammattikorkeakouluun lukemaan liiketaloutta. Kiinnostuin juridiikasta juuri kyseisessä koulussa kun kävimme Helsingin käräjäoikeudessa seuraamassa oikeudenkäynti-istuntoja ja opiskeltuani muun muassa Eurooppaoikeutta. Valmistuttuani tradenomiksi hainkin ensimmäistä kertaa oikikseen. Lopulta kävi niin, että kolmen vuoden päästä valmistumisestani pääsin tänne Lappiin opiskelemaan oikeustiedettä. Tarinani ei siis ole tyyliä "olen aina halunnut juristiksi" vaan pikemminkin mielenkiintoni alaa kohtaan on herännyt vasta aikuisiällä.

Miksi Lappi ja Lapin yliopisto? 
Olen siis saanut otsikon mukaisen viestin opintopolulta aikaisemminkin, mutta silloin vastaus ei ollut yhtä odotettu ja yhtä tunteita herättävä kuin tänä kesänä. Olin ystävieni kanssa ulkomaan lomamatkalla, kun tänä vuonna sain kauan odotetun vastauksen pääsykokeissa menestymisestä. Olin laittanut Lapin yliopiston hakutoiveeksi hyvin matalalle, enkä oikein realistisesti ajatellut, että "joutuisin" Rovaniemelle ehkä oikeasti muuttamaan. Koitti kuitenkin se päivä, jolloin yhteishaun tulokset tuotiin ilmi ja minut oli hyväksytty juurikin Lapin yliopistoon. Saatuani tulokset, en oikein osannut suhtautua niihin mitenkään. Olin toisaalta iloinen, että vihdoin oikiksen ovet aukesivat, mutta samaan aikaan hiukan pettynyt ja pöyristynyt - siis mitä, Lappiinko pitää muuttaa? Se seikka siis, että päädyin juuri tänne ei ollut tietoinen valintani, vaan itsellenikin asia tuli "yllätyksenä" vaikka Lapin vaihtoehdoksi laitoinkin.

Täällä kuitenkin nyt ollaan ja rehellisesti sanottuna, olen melko onnellinen tällä hetkellä! Vaikka koti, perhe ja lähimmät ystävät jäivät pääkaupunkiseudulle, olen saanut täältä erittäin suloisen minikakkoskodin ja ihania uusia ystäviä, näinkin nopeasti. Puhumattakaan siitä, millaista on elää Lapissa ja Rovaniemellä. Kotoani esimerkiksi kävelee noin viisi minuuttia Kemijoen rannalle, jossa maisema on kuin postikortista, ja ruska on ollut jo nyt niin kaunis, että melkein pyörän selästä kaatuu maahan kun yrittää vangita auringonlaskun tuomaa kauneutta.



Tulevissa postauksissa kerron pääasiassa siitä, millaista oikeustieteellisessä tiedekunnassa opiskelu täällä on, mutta myös siitä, miten elämään Lapissa tottuu näin pk-seutulaisen näkökulmasta. Olen myös meistä blogisteista ainoa fuksi, joten mun postauksissa pääsette seuraamaan myös sitä hienoa ja hypetettyä fuksielämää.

Otan mielelläni vastaan myös postaustoiveita jos siellä ruudun takana on jollain jotain tiettyä kiinnostusta Lapin yliopiston oikeustieteellisestä tai ylipäänsä elämästä täällä Lapissa. Muistakaa myös seurata meidän yliopiston instagram-tiliä (@universityoflapland), minne myös me blogistit päivitämme juttuja!

Ja ainiin, mun piti myös kertoa itsestäni jotain muutakin kuin vain sen, että olen oikeustieteiden opiskelija. Sanotaanko vaikka näin lyhyesti, että rakastan urheilua, pinkkiä ja pienoista hulluttelua.
Kiteyttäköön päätöskuva tämän. Kuullaan!

Kommentit

Suositut tekstit