Millainen on Suomessa toimiva es-aktiivi?

Kuva: Canva-kuvapankki

Mitä arvoa ja merkitystä vapaaehtoistyö luo yrittäjyysyhteisöissä toimiville korkeakouluopiskelijoille? Entä millainen on vapaaehtoistyön kontekstissa koettu työidentiteetti? Näitä kysymyksiä pohdin usein toimiessani vapaaehtoisena opiskelijavetoisissa yrittäjyysyhteisöissä. 

Yrittäjyysyhteisöt ovat 2010-luvun korkeakoulukulttuurin merkittävimpiä ilmiöitä, ne liittyvät vahvasti startup -yrittäjyyskulttuuriin. Yrittäjyysyhteisöjen tarkoituksena on opiskelijoiden yrittäjyyden ja yrittäjämäisen ajattelun edistäminen.

Yhteisöt haluavat toiminnallaan tukea korkeakouluopiskelijoiden ammatillista kehittymistä ja tarjota heille mahdollisuuden matalalla kynnyksellä kehittää omia taitojaan ja kokeilla uusia asioita. Yhteisöt tuottavat erilaisia tapahtumia ja projekteja, jotka yhdistelevät yrittäjyyttä, työelämämahdollisuuksia, urakehitystä ja itsensä kehittämiseen liittyviä teemoja. Kokemukseni mukaan ympäri Suomen toimivissa es-yhteisöissä (Entrepreneurship Society) opiskelijat tekevät vapaaehtoistyötä hyvin intohimoisesti ja sitoutuneesti.

Tutkin pro gradu -tutkielmassani identiteettityötä ja työn merkityksellisyyden rakentumista es-yhteisöjen kontekstissa. Kuinka opiskelijat rakentavat identiteettiään osana es-toimintaa ja kuinka merkityksellisyys rakentuu heille es-toiminnan kautta?  Tutkimusmenetelmänä oli narratiivisuus. Aineistoni muodostui neljästä yksilöhaastattelusta, jotka analysoin kerronnallista analyysimetodia hyödyntäen. Koostin tutkimukseni tulokset kahdeksaan identiteettitarinaan, jotka tuovat esille kunkin haastateltavan vahvimpia es-toimijan identiteettejä.  

Kuva: Canva-kuvapankki


”Mä löysin sen oman juttuni sen yrittäjähenkisen toiminnan parista
ja itsensä kehittämisen”
(Osmo)

Kertomuksissaan es-toimijat rakensivat identiteettiään asemoimalla itseään erilaisiin identiteettipaikkoihin ja mallitarinoihin. Esimerkiksi Osmo asemoitui itsensä kehittäjän mallitarinaan, jonka kautta hän rakensi kuvaa itsestään uteliaana uusien asioiden kokeilijana, joka halusi jatkuvasti oppia uutta ja kehittää omaa osaamistaan. Toisena identiteettityön välineenä toimi useiden identiteettien omaksuminen ja identiteettien ajallinen järjestäminen, joka tuli muun muassa esille niin, että tutkittavan identiteetti muuttuu jostakin johonkin. Esimerkiksi Riston epävarman opiskelijan identiteetin muuttui itsevarman es-toimijan identiteetiksi. Kokonaisuutena es-toimijat rakensivat kertomuksissaan identiteettejään hyvin selkeästi, yhtenäisesti ja johdonmukaisen prosessin kautta, mikä tuli esiin identiteettiasemien selkeästä omaksumisesta. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että yksilöt hyödyntävät identiteetin rakentumisessa sekä yksilöllisiä että sosiaalisia ja kulttuurisia resursseja, joiden avulla he pyrkivät vastaamaan kysymykseen ”kuka minä olen?”

”Mulla lukee siis ensimmäisenä minun cv:ssä, että kuulun yrittäjyysyhteisöön ja sitten meidän
visio ja missio. Kyllä se määrittää tosi paljon.”
(Annu)

Es-toiminnan merkityksellisyys rakentui tutkittaville hyvin moninaisten tekijöiden kautta. Osalle tutkittavista es-toiminnan merkityksellisyys rakentui pääosin oman toimijuuden eli itsen kautta, kun taas toisilla merkityksellisyyttä rakensivat enemmän oman toimijuuden vaikutukset muihin ihmisiin ja yhteys muihin. Usein usean tekijän kautta rakentunut merkityksellisyys kertoo erityisen vahvasta merkityksellisyyden kokemuksesta, mikä usein vaikuttaa myös sitoutumiseen organisaatiota ja työtä kohtaan. Tutkimustulokseni vahvistavat tutkimushypoteesiani siitä, että es-toimijat kokevat erityisen vahvaa merkityksellisyyttä ja sitoutuneisuutta es-toimintaa kohtaan.

Yksi keskeisimmistä merkityksellisyyttä rakentavista tekijöistä oli yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemus. Toimijat kokivat olevansa osa edustamaansa yhteisöä ja tunsivat yhteenkuuluvuutta muita ihmisiä kohtaan. Tätä pidettiin arvokkaana asiana es-toiminnassa. Itsensä kehittämisen kokemus oli toinen kaikkia tutkittavia yhdistävä arvo, joka rakensi merkityksellisyyden kokemusta es-toiminnassa. Itsensä kehittäminen näkyi tuloksissa jonkin itseä koskevan osa-alueen kehittämisenä, uuden oppimisena ja uusien asioiden kokeilemisena. Kolmas tutkittavia yhdistävä arvo oli vaikuttaminen ja kuuluminen johonkin suurempaan es-toiminnan kautta. Tämä tuli ilmi kokemuksena vaikuttaa muihin opiskelijoihin ja alueelliseen yrittäjyyteen sekä mahdollisuutena vaikuttaa jopa laajemmin Suomen yrittäjyyskenttään tai yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen. Neljäs tutkittavia yhdistävä merkitystä rakentava tekijä oli identiteetin vahvistumisen kokemus es-toiminnan kautta. Se tuli ilmi yksilön minäkuvan ja identiteetin muuttumisen ja vahvistumisen kautta. Identiteetin muuttuminen ja vahvistuminen olivat vahvasti liitettävissä es-toimintaan.

”Yrittäjyysyhteisön tarkoitus on niin kun siinä mielessä kasvattaa opiskelijoita ja nuoria aikuisia
ja sitten inspiroida yrittäjyyteen tai yrittäjämäiseen asenteeseen.”
(Timo)

Jokaista tutkittavaa yhdistävä elementti oli myös puhe yrittäjämäisestä- tai yrittäjähenkisestä toiminnasta. Yrittäjämäistä ajattelua ja toimintaa pidettiin es-toimijoita yhdistävänä tekijänä ja mentaliteettina, joka ylittää eri es-organisaatioiden rajat ja tulee ilmi es-yhteisöjen toimintakulttuurissa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että yhteisöjen sisällä oleva puhe yrittäjyyden edistämisestä on hyvin positiivista eikä kriittistä puhetta yrittäjyyden riskeistä ja haasteista ei tuoda esille. Tutkimuksessani yrittäjyyden edistämiseen ei liitetty mitään tiettyä yrittämisen muotoa, kuten startup-yrittäjyyttä, vaan kaikenlaista yrittäjyyttä pidettiin yrittäjyyden edistämisen arvoisena. Tämä tutkimustulos oli jokseenkin eriävä verrattuna yrittäjyysyhteisöjä koskeviin aiempiin tutkimuksiin, joissa juuri startup-yrittäjyyden edistämistä yhteisöissä on pidetty tärkeimpänä.

Tutkimukseni tuo esiin yrittäjyysyhteisöissä toimivien es-toimijoiden identiteettien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sekä rakentaa yhteistä käsitystä siitä, millainen on Suomessa toimiva es-aktiivi ja mitä aktiivit pitävät toiminnassa arvokkaana ja tärkeänä.

Vesa Alaoja

Lapin Yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, johtaminen

Kirjoitus on kypsyysnäyte, liittyen pro gradu -tutkielmaan: Yrittäjyysyhteisötoimijoiden identiteetin rakentuminen ja merkityksellisyyden kokemus ES-organisaatioissa. Vesa Alaoja (2023)





Kommentit

Suositut tekstit