Minne matka?

Eräs opiskelijakaverini kertoi minulle suunnitelmistaan muuttaa tämän kevään jälkeen pois Rovaniemeltä. Havahduin siihen, että lähimmät minun kanssa samaan aikaan aloittaneet opiskelukaverini alkavat valua pikkuhiljaa pois Rovaniemeltä, vaikka opiskelemme vasta toista vuotta. Yksi kavereistani ei koskaan muuttanut Rovaniemelle vaan majoittuu aina tarpeen vaatiessa sukulaisensa luona, yksi muutti tammikuussa pois, yksi muuttaa nyt toukokuun jälkeen pois, yksi minimoi Rovaniemellä viettämänsä ajan ja yksi lähtee syksyllä vuodeksi vaihtoon.

Kuten olen kirjoituksissani aikaisemminkin maininnut, oikeustieteen opiskelijoilla on melko vähän pakollista läsnäoloa vaativia opintoja. Ne vähäisetkin voi hoitaa vuodessa tai parissa pois ja sen jälkeen voi muuttaa toiselle paikkakunnalle. Riittää kun käy tekemässä vain tenttejä täällä Rovaniemellä silloin tällöin. Jos etätentit yleistyvät tulevaisuudessa, niitäkään varten ei tarvitse tulla tänne Lapin yliopistolle asti.

Kevätgrilli toi mukavaa vaihtelua opiskelijatapahtumiin.

Poismuuttaneilla kavereillani on ollut enemmän tai vähemmän edeltäviä opintoja. Hyväksiluvuilla he ovat saaneet vielä pienennettyä näiden pakollisten läsnäolojen määrää, jolloin kahden vuoden jälkeen Rovaniemelle ei sido enää mikään. Olen itse tullut yliopistoon suoraan lukiosta, joten minulla ei luonnollisestikaan mitään hyväksiluettavaa ollut. Olenko valinnut ystäväni huonosti?!

Ensi syksystä lähtien uusille opiskelijoille näin nopea pyrähdys Rovaniemellä ei tule riittämään.. Opintouudistus tulee voimaan ja se muuttaa opiskelutyyliä melko voimakkaasti ja sitoo opiskelijat Rovaniemelle pidemmäksi aikaa. Ilmeisesti lähiopetusta ja luentoja lisätään ja valtavia tenttialueita pienennetään. Meitä aiemmin aloittaneita opiskelijoita tämä uudistus ei niin paljoa (onneksi?) koske, joten en ole perehtynyt aiheeseen kovinkaan paljoa.

Kuinka minun sitten käy? Minulla pakollista läsnäoloa vaativia opintoja on vielä jonkin verran, mutta kyllä minun pitäisi ensi vuoden aikana saada ne suoritettua pois. Viihdyn Rovaniemellä todella hyvin ja kaupunkina täältä ei puutu mitään. Minun näkemäni Rovaniemi ei ole sama mitä kuvataan Reindeerspottingissa. Kuitenkin jos kaikki kaverini ja poikaystäväni asuvat muualla, en minäkään tänne välttämättä halua jäädä koko opintojen suorittamisen ajaksi. Lakimiesten työmahdollisuudetkaan eivät ole täällä parhaimmasta päästä, joten opintojen jälkeen olisi viimeistään muutettava täältä pois.

Ei minunkaan tilanne kuitenkaan aivan toivoton ole. Kaikki kaverini eivät ole muuttamassa pois ja olen tutustunut minua myöhemminkin aloittaneisiin opiskelijoihin ja muihinkin ihmisiin kuin oikeustieteen opiskelijoihin. Ei siis pitäisi ensi vuodestakaan tulla yksinäinen!

Kommentit

Suositut tekstit